Blender Foundation a lansat oficial Blender 5.0, o versiune majoră care aduce îmbunătățiri semnificative în gestionarea culorilor, punând accent pe suportul nativ pentru standardele , precum și pe capacități avansate de HDR și gamut larg. Această actualizare reprezintă un salt major pentru artiștii 3D, studiouri și școli, oferind instrumente profesionale pentru fluxuri de lucru moderne în film, VFX și design grafic.
Gestionarea culorilor: Un nou standard
Una dintre coloanele principale ale acestei versiuni este gestionarea culorilor complet reînnoită. Blender 5.0 introduce suport esențial pentru ACES 1.3 și 2.0, permitând utilizatorilor să lucreze în spații de culoare extinse, cum ar fi ACEScg și Rec.2020, și să exporte conținut în formate HDR și gamut larg. Acum, fiecare fișier .blend poate avea un „spațiu de lucru” dedicat, cu opțiuni pentru Linear Rec.709 (implicit), Linear Rec.2020 sau ACEScg. Astfel, artiștii pot folosi o paletă mult mai largă de culori pentru materiale, lumini și compoziting, urmărind fluxurile de lucru standard din industria filmului și VFX.
- : Au fost adăugate ca alternativă la Filmic și AgX HDR, alături de un nod dedicat pentru conversia culorilor între spații.
- : Pe ecrane compatibile, Blender poate afișa și exporta culori HDR (Rec.2100 PQ și HLG pentru video, Rec.2020 sau Display P3 pentru imagini statice – PNG, JPEG, WebP, TIFF, JPEG 2000).
- Noduri și unelte noi: Un nod „Convert to Display” și opțiuni de conversie între spațiile de culoare facilitează integrarea în pipeline-uri profesionale.
Cerințe și compatibilitate
Pentru a beneficia de noile funcționalități HDR și gamut larg, utilizatorii de Linux trebuie să folosească Wayland și să activeze backend-ul Vulkan în setări. Blender 5.0 necesită:
- Windows 8.1+ sau macOS 11.2+ (fără suport pentru Mac-uri cu Intel).
- Pe Linux, glibc 2.28+.
- GPU-uri compatibile: NVIDIA sm_50 (GeForce 900+), AMD GCN 4th gen sau Intel Kaby Lake și ulterioare.
De asemenea, API-ul Python rămâne neschimbat, asigurând compatibilitatea cu scripturile și add-on-urile existente.
Performanță și alte îmbunătățiri
Pe lângă gestionarea culorilor, Blender 5.0 aduce:
- : Suport îmbunătățit pentru scene complexe, cu miliarde de poligoane.
- : Îmbunătățiri semnificative în simularea fumului și focului, datorită integrării NanoVDB și a denoiser-ului GPU.
- : Un pachet de mesh-uri umane de bază și un șablon nou pentru storyboard, ideal pentru planificarea secvențelor.
Impactul asupra comunității
„Blender 5.0 reprezintă , proceduri și performanță, fără a renunța la natura sa open-source”, se menționează în anunțul oficial. Utilizatorii sunt încurajați să testeze materialele HDR, să calibreze monitoarele și să valideze pipeline-urile pentru a obține rezultate consistente între unelte.
Ecranul de bun venit al versiunii 5.0 prezintă o creatură semnată de Juan Hernández, Senior Artist la Framestore, demonstrând capacitățile grafice avansate ale noului Blender.
Disponibilitate
Blender 5.0 este disponibil pentru de pe blender.org, pentru Windows, macOS și Linux.
Comentarii
Trimiteți un comentariu